הסיפור של פצפונת

סיפור מקסים שהוא גם אלגוריה שאפשר לפרש באופנים שונים
m74dxybn2q77il5ed06m

פצפונת היא הבבושקה (מטריושקה) הקטנה ביותר במשפחה של חמש בבושקות שמונחות זו בתוך זו על המדף בחדרה של נוגה. היא לא רואה ולא שומעת את העולם אלא חווה אותו דרך עיניה של הבבושקה הגדולה ביותר. כשמשעמם להן, הבבושקה הגדולה ממציאה סיפורים, לוחשת אותם לבבושקה הקטנה ממנה, וכל אחת בתורה לוחשת את הסיפור לבבושקה שאחריה. עד שהסיפורים מגיעים אל פצפונת הם כבר משובשים, כמו במשחק טלפון שבור.

ברגע מסויים נמאס לפצפונת לראות ולשמוע את העולם באמצעות הבבושקות הגדולות ממנה:

"יש לי עיניים משלי כדי לראות, ואוזניים משלי כדי לשמוע, ואפילו פה קטנטנן מצוייר – לספר סיפורים משלי!"

קטנטונת מוצאת דרך להיחלץ מתוך הבבושקות הסוגרות עליה, והולכת עם נעה לגן. היא רואה את העולם הגדול, משחקת, חווה חוויות, ואפילו פוגשת בבושקה קטנה ממנה.

 

כשפצפונת חוזרת הביתה, היא מסמנת לנועה שהיא רוצה לעמוד על המדף, לא בתוך הבבושקות הגדולות ממנה,  ונועה מסדרת את כל הבבושקות בשורה. מאז, בזכות פצפונת, כל הבבושקות רואות ושומעות הכל בעצמן, ויכולות לשוחח זו עם זו בחופשיות.

הסיפור מתוק ומקסים כפשוטו, אבל ברובד עמוק יותר הוא סיפור אלגורי על ערעור על הסדר החברתי, על מרד בתכתיבים נושנים, שבסופו של דבר משנה לטובה את חייהם של כולם, גם את של אלה שהסדרים הישנים לא הפריעו להם.

האיורים של אפרת דהאן מלאי תנועה וממחישים את ההתרחשויות המסעירות.

כתבה: נטלי בלהסן, הוצאת: כנפיים וכתר, לבני 4-6

PITZ.

.

רונית ש' דינצמן

 

שתפו:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
admin

admin

פוסטים קשורים

מה זה?! יש בך שלד!

התלהבתי מהספר "נא לא ללקק את הספר הזה" ושמחתי מאוד לגלות שמחבריו, עידן בן ברק וג'וליאן פרוסט, יצרו ספר חדש. שמו של הספר החדש הוא