זה אני הדוד תום

ספר נוער חדש המספר את סיפורו של העבד האפריקאי תום באמריקה. מתאים להיכרות ראשונה עם אחת התופעות האפלות בהיסטוריה
kjdh25ee6gtzrc3r93r

התוודעתי לנושא העבדות באמריקה כשהייתי ילדה ובטלויזיה שודרה הסדרה "שורשים".  הסדרה נכתבה לפי ספרו של אלכס היילי שורשים, והיא גוללה את סיפורם של מספר דורות במשפחה אפרו-אמריקאית מימי העבדות ועד ראשית המאה העשרים.

הידיעה שדבר כזה התרחש, שאנשים נחטפו ונמכרו מיד  ליד כאילו היו חפצים הממה אותי.

לא הרשו לי לצפות בסדרה, היא שודרה בשעות מאוחרות, והתכנים היו קשים, אבל פה ושם ראיתי קטעים. הסדרה הייתה נושא שיחה לוהט בין המבוגרים ובתקשורת, והילדים בשכונה נהגו לשיר שיר באנגלית על גיבור הסדרה, קונטה קינטה.

SHORASHIM

על העבדות מעולם לא למדתי בשיעורי הסטוריה. גם ילדי לא. לא מובן לי איך נושא חשוב שכזה לא נכנס לתוכנית הלימודים.

כשהייתי נערה קראתי את אוהל הדוד תום מאת הארייט ביצ'ר סטואו.  הספר מתאר את חייו הקשים של עבד אפרו-אמריקאי אציל נפש וטוב לב, שמועבר מיד ליד עד שהוא מגיע אל בעלים אכזרי ביותר, שמתעלל בעבדיו פיזית ונפשית. בספר מתוארים גם בני משפחתו וחבריו של תום, ויש דם רמזים קשים על קורותיהן של נשים אפרו-אמריקאיות שהיו שפחות.

העותק שבידי נקרא בקתתו של הדוד תום, בתרגום אליהו מייטוס, הוצאת א. זליקוביץ

OHEL DAF

"אוהל הדוד תום" שפורסם בשנת 1852 היה הספר הנמכר ביותר בארצות הברית, אחרי התנ"ך. הסופרת הארייט ביצ'ר סטואו אמרה עליו שלא היא כתבה את הספר אלא "אלוהים הוא שהכתיב לי את הסיפור ואני רק רשמתיו מפי האל". שמונה שנים לאחר פרסום הספר פרצה מלחמת האזרחים בין מדינות דרום ארצות הברית, שבסופו של דבר הביאה לביטול העבדות. ספרים יכולים לשנות את העולם.

הארייט ביצ'ר סטואו נולדה בקונטיקט, אחת ממדינות הצפון. היא, בעלה, ובנם, וגם שני אחיה, היו שותפים פעילים ברשת מאורגנת שעזרה לעבדים לברוח לקנדה, שם הייתה העבדות אסורה על פי חוק. תמר ורטה זהבי כתבה גם ספר שמספר את סיפורה של הארייט ביצ'ר סטואו, וכיצד היא ומשפחתה עזרו לעבדים לברוח לקנדה.

הספר זה אני הדוד תום

ZE ANI

תמר ורטה זהבי, היא סופרת שכל ספריה שכל ספריה הם ספרי ילדים ונוער שעוסקים בסוגיות חברתיות ופוליטיות . ספרה זה אני הדוד תום מבוסס על אוהל הדוד תום. בעוד אוהל הדוד תום מסופר על ידי מספר יודע כל, בזה אני הדוד תום, תום עצמו מספר את סיפורו, ויש בכך מתן קול לקורבן לספר את סיפורו.

אוהל הדוד תום הוא ספר קשה, עם תיאורים אכזריים, דמוית רבות ועלילה מפותלת, והוא מתאים לנוער בוגר ולמבוגרים. בזה אני הדוד תום התיאורים מאופקים, אכזריות קשה נחסכת מהקוראים, והוא מתאים לנוער צעיר (בני 8-12). הספר  זה אני הדוד תום הוא אמצעי מעולה להיכרות ראשונה עם נושא העבדות, וליצירת עניין ושיח בנושא זכויות אדם. חשיבותו רבה מאחר שהנושא לא נלמד במערכת החינוך.

72 עמודים לא מנוקדים, עם איורים יפים של נורית צרפתי בשחור לבן. הוצאת הקיבוץ המאוחד.

רונית ש' דינצמן

[email protected]

שתפו:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
admin

admin

פוסטים קשורים

מה זה?! יש בך שלד!

התלהבתי מהספר "נא לא ללקק את הספר הזה" ושמחתי מאוד לגלות שמחבריו, עידן בן ברק וג'וליאן פרוסט, יצרו ספר חדש. שמו של הספר החדש הוא