ואולי היה זה חלומי

תערוכת איורים של צילה בינדר
ZILA

צילה בינדר נולדה ב- 1919 בוילנה, ובגיל 12 עלתה לישראל עם משפחתה. היא החלה לצייר בגיל צעיר, ואחיה הגדול, הצייר אברהם בינדר, שהבחין בכשרונה, העניק לה שיעורי ציור מקצועי כבר בילדותה. בינדר הציגה ציורים בתערוכות, איירה כרזות תיאטרון ואיירה ספרים רבים, בעיקר ספרי ילדים, ביניהם ספריהם של לוין קיפניס, דליה רביקוביץ, מרים ילן-שטקליס ופניה ברגשטיין.

בשנת 1939 נפגשו צילה בינדר ונתן אלתרמן, ומאז ועד מותו ב 1970 התנהל ביניהם קשר רומנטי גלוי, במקביל לנישואיו של אלתרמן עם השחקנית רחל מרכוס. בינדר שמורה בזיכרון תמיד לצד אלתרמן ואולי בצילו, והתערוכה מוצגת במסגרת שנת אלתרמן שמציינת העיר תל-אביב. יחד עם זאת מבקשת התערוכה, שאצרה מורן שוב, להפנות את הזרקור אל יצירתה של בינדר, שהייתה אומנית מוכשרת בזכות עצמה.

התערוכה מתמקדת באיוריה של בינדר לשירי ילדים. מוצגים בה צילומי איורים, כפולות עמודים, ופורזצים (פורזץ הוא בטנת הספר).

איוריה של בינדר מאופיינים בקווים נמרצים וזוויתיים, אבל המבע שלהם עדין ומלא רגש.

YALDA

היא תפשה את כפולת עמודי הספר כזירת פעולה ותכננה ומיקמה את איוריה תוך מחשבה על האסתטיקה של הכפולה, ותוך שהיא מביאה בחשבון את המבנה הפיזי של הספר – המפגש בין שני העמודים, רוחב השוליים הפנימיים והחיצוניים, וכיוון הדפדוף. היא לא הניחה לעמוד להיות יתום, ריק, ולעיתים קרובות שיבצה בו איור, למשל דובי צופה אל העמוד הבא. יחד עם זאת היא לא דחסה את העמודים, וסביב הציורים יש "אוויר" רב.

YALDA DUBI

סביב האיורים נראים מספרים וסימונים שונים – מדובר באחוזי ההקטנה/ הגדלה ובהוראות לסדרי הדפוס כיצד לשבץ את האיורים.

YELADIM

רוב האיורים בשחור-לבן, או בשחור עם צבע אחד נוסף – מדובר בשנים בהן הדפסת צבע מלא הייתה יקרה מאוד. מוצגים גם מעט איורים צבעוניים, בטכניקה של צבעי מים ודיו.

TSEVA

.

האיור שתפס את תשומת לבי במיוחד, הוא הפורזץ הזה:

FORZAZ YELADOT

לאחר שלמדתי שבינדר תכננה היטב את פריסת האיורים בהתאם למבנה הפיזי של הספר, נפעמתי לראות כיצד תכננה את האיור כך שקו השבר של הספר, קו הקיפול, יעבור בדיוק בין שתי החברות שיושבות זו לצד זו, ויפריד ביניהן. לקו המפריד עשויות להיות משמעויות רבות. האם הן לא חברות אמת? האם הן עתידות להיפרד זו מזו?

.

את התערוכה מלווה תסכית המשמש מעין מדריך קולי לתערוכה. ניתן לקבל אוזניות ולהקשיב לו תוך כדי שיטוט בתערוכה, או בישיבה על אחת הכורסאות שמוצבות בחלל המרכזי.

במסגרת התערוכה תרצה מורן שוב על  אודות ייחודה של צלה בינדר כמאיירת, ויתקיימו בחלל מפגשי קריאה בספרי המשוררות ומשוררים שבינדר איירה: נתן אלתרמן, מרים ילן־שטקליס, פניה ברגשטיין, לוין קיפניס.

 תערוכה משובבת נפש.

KRAZA

שתפו:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
admin

admin

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פוסטים קשורים

מה זה?! יש בך שלד!

התלהבתי מהספר "נא לא ללקק את הספר הזה" ושמחתי מאוד לגלות שמחבריו, עידן בן ברק וג'וליאן פרוסט, יצרו ספר חדש. שמו של הספר החדש הוא