בנים ובנות מציירים את עצמם

איך בנים ובנות בני 9 מציגים את עצמם בציורים
BANIM

בנות ובנים מציירים את עצמם

 

בתחילת כיתה ד' ביקשה המורה מילדי הכיתה לצייר את עצמם. היא חילקה להם ניירות לבנים, בריסטול אדום, נוצות וטושים. את הציורים תלתה המורה על קיר הכיתה.

 התבוננתי בעניין רב בציורים.

גיליתי שרוב הילדים לא ציירו את עצמם בפשטות, באופן מציאותי, אלא ציירו את עצמם בצורה ייצוגית, "רפרזנטטיבית", שתציג אותם באופן מיטבי.

ציורי הבנים

שבעה בנים ציירו את עצמם. מתוך השבעה – ארבעה ציירו את עצמם בבגדי ספורט, עם הקפדה על הפרטים הקטנים של צבעי מדי הכדורגל, עיצוב הנעליים, וסמלי נייק ואדידס. ילד אחד צייר את עצמו בחליפה ובעניבה – סוג נוסף של לבוש ייצוגי, חגיגי, שמשדר עוצמה.

רק שני בנים ציירו את עצמם בבגדים יום-יומיים . אחד מהם הגדיל לעשות – הוא אפילו לא התלבש יפה לכבוד הציור, אלא צייר את עצמו יחף  ולבוש בבגד הבית שלו –  פיז'מה. (במקרה, או שלא, מדובר בבן שלי…).

 BOYS

 .

ציורי הבנות

בכיתה יש הרבה יותר בנות מבנים, ולכן גם הרבה יותר ציורי בנות.

גם הבנות ציירו את עצמן באופן ייצוגי, במיטבן. מתוך 13 בנות, תשע ציירו את עצמן בשמלות. גם אלה שציירו את עצמן במכנסיים וגם אלה שציירו את עצמן בשמלות, השתמשו בצבעים רבים, ואחדות השקיעו בדוגמאות מוקפדות של פסים ומשבצות. גם רבות מהנעליים שצויירו הן חגיגיות במיוחד ומתנאות בעקבים ובשרוכים מצטלבים על השוקיים. שתי בנות קישטו את הציורים בנוצות צבעוניות.

נראה לי שחלק מהבנות ציירו את עצמן בבגדי בלט, או העניקו לבגדיהן מוטיבים של בגדי בלט (נעלים עם שרוכים מצטלבים).

 GIRLS

רוב הבנים ציירו את עצמם לובשים בגדי ספורט או עוסקים בספורט. ומה המצב אצל הבנות? רק אחת מביניהן ציירה את עצמה עוסקת בספורט – משחקת טניס. בת אחת ציירה את עצמה מודדת שמלה. שתי בנות ציירו את עצמן מופיעות על במה. האחת בשיער בלונדיני ארוך, מגפי עקב סגולים ו"מיקרופון מדונה" צמוד ללחיה. השניה כזמרת רוק בחולצת בטן עם סמל השלום ומיקרופון ביד. ילדה אחת ציירה את עצמה עם מכחול ביד.

ההתבוננות בציורים חיזקה דברים שהרגשתי וידעתי קודם.

כדורגל הוא עיסוק להתגאות ולהתפאר בו, והוא מעניק לבנים גאווה ומעמד חברתי.

אם ניתן לנחש לפי הציורים מה הבנים חולמים להיות כשיגדלו – רבים חולמים להיות שחקני כדורגל. הילד שצייר את עצמו בחליפה אולי חולם להיות איש עסקים.

אצל הבנות, כבר בגיל תשע, יש חשיבות רבה למראה החיצוני, לשיער ארוך ומטופח ולבגדים יפים.  יופי חיצוני, בגדים יפים, וכישרון בימתי מעניקים לבנות מעמד חברתי.

אם ניתן לנחש לפי הציורים מהם החלומות שלהן – אחד החלומות הפופולריים הוא להופיע על במה – כרקדנית או זמרת. בעצם גם עיסוק בספורט הוא סוג של נוכחות על במה, הימצאות במוקד תשומת הלב.

איך זה שהחלומות של הבנים כה דומים זה לזה? איך זה שהחלומות של הבנות כה דומים זה לזה?

סביר להניח שזה בגלל שהם מאמצים לעצמם כמודלים לחיקוי דמויות שנהנות מאהדה ופופולריות בתקשורת, בטלויזיה, ביוטיוב וברשתות החברתיות. והדמויות האלה הם ספורטאים וספורטאיות, דוגמניות, זמרים ושחקנים.

.

רונית ש' דינצמן

[email protected]

שתפו:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
admin

admin

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פוסטים קשורים

מה זה?! יש בך שלד!

התלהבתי מהספר "נא לא ללקק את הספר הזה" ושמחתי מאוד לגלות שמחבריו, עידן בן ברק וג'וליאן פרוסט, יצרו ספר חדש. שמו של הספר החדש הוא