עלילות גילגמש הצעיר

סדרה של ארבעה ספרים לקוראים צעירים
GILGAMESHIM

בשמו של גילגמש נקשרו אגדות רבות, והוא זכור בעיקר בזכות האפוס "עלילות גילגמש". מדובר באפוס שהוא מהיצירות המוקדמות ביותר של התרבות האנושית. לפי האגדות גילגמש הוא חצי אל וחצי אדם:  בנם של נינסון אלת הפרות, ושל לוגלבנדה, מלך העיר ארך שבארץ שומֶר.

סדרת גילגמש הצעיר מאת שירלי גרץ כוללת ארבעה ספרים המגוללים את עלילותיו של גילגמש הילד.

לאחר שהילד גילגמש שובר בטעות פסל של אל – מעשה שנחשב חטא נורא, מעניש אותו אנליל מלך האלים ושולח אותו לאל הגן המכושף למצוא את פרא האדם אנכידו ולהפוך אותו לאדם מתורבת. גילגמש מוצא את אנכידו ומגלה שהוא ילד בגילו, והם הופכים לחברים. היציאה מהגן המכושף מסתבכת, ואנכידו נחטף לשאול. גילגמש יורד לשאול ומציל אותו. הם חוזרים יחד לארמון, ומנהלים חיים שלווים, אך לא לזמן רב. אנכידו נפגע בקרב עם חומבבה – יצור ששאגתו מבול, פיהו אש להבה ונשימתו – מוות. גילגמש יוצא למסע ארוך ומסוכן, יחד עם חברתו גי, כדי למצוא את אותנפישתים שהוא היחיד שיכול להציל את אנכידו.  בסופם של המסעות וההרפתקאות גילגמש כבר אינו ילד שובב, הוא נער נבון ואחראי. אביו מחליט שיש לו את כל הכישורים להיות מלך ומעביר לו את כתר המלוכה. הוא גם מייעץ לו לשמור את אנכידו ואת גי קרובים אליו,כדי שימשיכו להיות חבריו ויועציו. ההרפתקאות שגילגמש עובר הן למעשה מסע חניכה שבמהלכו גילגמש עובר שינוי ומתבגר.

תוך כדי הקריאה מתוודעים הקוראים לדמויות מהמיתולוגיה השומרית, ביניהם: אנליל מלך האלים, אנו אל השמיים, נמתר אל המגפות, דומוזי אל הרועים, אנזו – נשר בעל ראש אריה, אותנפישתים בן האלמוות, ועוד, כך שבצד ההנאה מהסיפור המותח ורב התהפוכות, מתעשרים הקוראים בידע על תרבות קדומה וחשובה שהתקיימה באיזורנו.

בדשי הכריכה של כל ספר מובא מקרא של כתב היתדות הקדום של האלף-בית האוגריתי, ומקבילו באותיות עבריות. שמו של כל פרק כתוב בכתב יתדות, והקוראים מוזמנים להשתעשע בפיענוח שם הפרק.

 YATED

כל אחד מהספרים קצר יחסית ( 110 – 80 עמודים),  הם מעוצבים באופן מאיר עיניים ונוח לקריאה, הפונט גדול וברור, הטקסט מנוקד, השפה קולחת והדיאלוגים הרבים מוסיפים חיות ועניין לסיפור. איורי השחור-לבן של אוריאל זוהר מרהיבים, ומעניקים לספרים אופי ייחודי. הסדרה מתאימה  לילדים בכיתות א' – ד'.  מומלץ מאוד.

GILGAMESHIM

.

רונית ש' דינצמן [email protected]

שתפו:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
admin

admin

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פוסטים קשורים

מה זה?! יש בך שלד!

התלהבתי מהספר "נא לא ללקק את הספר הזה" ושמחתי מאוד לגלות שמחבריו, עידן בן ברק וג'וליאן פרוסט, יצרו ספר חדש. שמו של הספר החדש הוא