מה את רוצה, נסיכה?

ספר נוער-צעיר המגולל סיפור מעשייה עמוק ומיוחד, מאת הסופרת יעל רוזמן, שכולנו מכירים מהספר 'המצחיקה עם העגילים'
MA AT

יעל רוזמן היא סופרת ותיקה, עטורת פרסים ואהובה. היא מוכרת בעיקר בזכות ספרה המצחיקה עם העגילים, אבל כתבה ספרי נוער רבים נוספים.

agilim

מה את רוצה, נסיכה? הוא ספר פחות מוכר של רוזמן.

פרפר-בר הנסיכה שוכבת בערסל בגן הארמון. עיניה עצומות והיא אינה רואה את היופי סביב. אפשרויות בילוי רבות פתוחות בפניה, אבל היא אינה רוצה לעשות דבר. הוריה, המלך והמלכה, מוכנים לעשות הכל כדי לחלץ אותה מהמצב הנפשי בו היא שרויה, אבל האיצטגנין (איזו מילה יפה!) המלכותי מסביר להם שהתעוררות הרצון לרצות משהו, יכולה להתרחש רק אם תנבע מתוך נשמתה של הנסיכה. הוא מסביר להם שיש לנתק אותה מהארמון, ולשלוח אותה אל ההרים.

בעיני זה תיאור עדין ומטאפורי של דיכאון ושל הטיפול בו.

פרפר-בר יוצאת אל הדרך. שמגר, רועה יתום שסבתו מגדלת אותו, מציל אותה מזאבים ומביא אותה לביתו. אולי האוויר הפתוח, אולי הקרבה לטבע, מעוררים את תאבונה. היא אוכלת בתיאבון את האוכל הכפרי שבבית הזקנה. בהמשך מעירים בה צלילי מוזיקה תשוקה לרקוד. גם רצון בחברת אנשים מתעורר בה, ידידות נרקמת עם שמגר, והיא רוקדת בכל ערב בחברת אנשי הכפר. כעבור זמן מה היא נאלצת לברוח בבהילות מבית הזקנה. אין לה אפשרות להיפרד משמגר, והיא מתגעגעת אליו.  היא נודדת בדרכים ומצטרפת ללהקת זמרים-שחקנים נודדים.

מכאן מתחילות תהפוכות גורל נוספות, שבסופן מתעורר בה רצון לקחת את גורלה בידיה, היא נוקטת יוזמה, מבצעת מהלכים שונים שבסופם נחשפים שקרים ודברים שהוסתרו, חייה שבים למסלולם, שמגר הטוב מממש את ייעודו, המלך והמלכה לומדים לקח, והשמחה חוזרת אל חייהם של כולם.

"מה את רוצה נסיכה" הוא אמנם סיפור על מלך, מלכה ונסיכה, והוא גם מסתיים בחתונה עתידית בין נסיכה ונסיך, אבל הוא אינו סיפור מיושן ופטריאכלי. החתונה עם הנסיכה אינה פרס שנותנים למישהו מבלי לבקש את הסכמת הנסיכה, אלא הנסיכה מתחתנת עם אדם שאהב אותה כאשר הייתה יתומה ענייה ומנודה. נוסף לכך, בסיפור יש דמויות נשיות רבות ומגוונות, טובות ורעות, צעירות ומבוגרות, עניות ועשירות. רבות מהדמויות האלה מניעות את העלילה.

שני מסרים שזורים בסיפור: האחד הוא שהטבע הוא כוח מרפא, והשני הוא ששקרים מרעילים, ושהאמת היא תרופה. בסוף הספר אומר הרופא שהאמת היא תרופה חזקה ומרה מאוד שיש להגישה במנות קטנות. האיצטגנין עונה לו: "אי אפשר להגיש תרופה למי שאינו פותח את פיו לבלוע אותה". בכך נסגר מעגל עם תחילת הסיפור. כדי לרפא חולה ממחלה נפשית או פיזית, או כדי לרפא חיים שסטו ממסלולם,  נחוץ קודם לכל שהחולה ירצה לשנות את מצבו, ירצה להתרפא.

שפתו של הספר עשירה, נהניתי במיוחד מהשמות היפים והמקוריים של הדמויות. הסיפור קולח ומותח, ונקרא בנשימה עצורה.

52 עמודים, ללא ניקוד, עם איורי שחור-לבן מאת עמל ורטה. מתאים לבני 8-12.

MA AT

***

[email protected]

שתפו:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
admin

admin

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פוסטים קשורים

מה זה?! יש בך שלד!

התלהבתי מהספר "נא לא ללקק את הספר הזה" ושמחתי מאוד לגלות שמחבריו, עידן בן ברק וג'וליאן פרוסט, יצרו ספר חדש. שמו של הספר החדש הוא