מרים, ספרי לי את

פעולות שקטות בחשאי, תוך גילוי חמלה, אומץ, תושיה ואחוות נשים - מאחורי הקלעים של סיפור יציאת מצרים
MIRYAM

 ספרי הילדים ותוכניות הלימודים מספרים  על משה בארמון פרעה, משה ואהרון במשא ומתן עם פרעה, משה ואהרון מוציאים את בני ישראל ממצרים ומנהיגים אותם במהלך המסע במדבר.

"מרים, ספרי לי את", ספר הילדים של אורנה פילץ, מספר על הנשים שהניעו את העלילה אך לא קיבלו במה ונותרו מאחורי הקלעים, מעניק להן קול ונוכחות, ובכך חשיבותו הגדולה.

הספר מתאר את  שגרת החיים בגושן תחת שלטונו של פרעה הרשע וגזירותיו, את  עבודתה של יוכבד, אמם של אהרון, מרים ומשה כמיילדת, ואת חייה של הילדה מרים. היא עוזרת בעבודות הבית, מצטרפת לאמה לביקורים אצל יולדות, נפגשת עם חברתה, עוסקת בתחביב (אריגה) ומתעקשת ללמוד קרוא וכתוב עם אהרון אחיה.

הספר מלא תיאורים חיים ומוחשיים, ושופע פרטים קטנים ומעניינים – אלו מאכלים אוכלים תושבי גושן, איך נראים בגדיהם, אופנת הנשים העברית לעומת האופנה המצרית (המצריות נוהגות להחליק את שיערן), בגדי הנסיכה בת פרעה. איורה הצבעוניים של מורן יוגב, שעשויים בטכניקה שאינה שכיחה בספרי ילדים – חיתוכי לינולאום, מעשירים  את התיאורים, ומעניקים לקורא חוויה אומנותית ואסתטית.

כשהמלך פרעה גוזר שמיילדת מצרית חייבת להשתתף בכל לידה של אשה עבריה, ולהרוג כל תינוק ממין זכר, מתגלה אחוות נשים בין המיילדות המצריות למיילדות העבריות. המצריות מסרבות להרוג תינוקות, ורוקמות תוכנית פעולה חשאית עם הנשים העבריות. אחוות נשים מתגלה גם בהמשך, לאחר שהנסיכה המצרית מוצאת את התינוק בתיבה, ומרים מציעה להביא לו מינקת עבריה. הנסיכה כנראה מבינה שמדובר באמו של התינוק, אך לא אומרת דבר, וקובעת שהתינוק יגדל עם המינקת בקרב בני עמו.

יוכבד מתגלה כדמות חזקה ופעלתנית, שאינה מקבלת בפסיביות את גזירות המלך. מרים היא ילדה סקרנית, חכמה דעתנית ואמיצה, שבזכות תושייתה ניצל משה וגדל עם משפחתו הגרעינית.  יש בכך רמזים לאישה המנהיגה, הנביאה, שהיא עתידה להיות.

ספר קולח ומותח, מנוקד, מתאים לילדי הכיתות הצעירות של בית הספר.

MIRI

.

רונית ש' דינצמן

[email protected]

שתפו:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
admin

admin

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פוסטים קשורים

מה זה?! יש בך שלד!

התלהבתי מהספר "נא לא ללקק את הספר הזה" ושמחתי מאוד לגלות שמחבריו, עידן בן ברק וג'וליאן פרוסט, יצרו ספר חדש. שמו של הספר החדש הוא