אקטיביזם חברתי לילדים

'אל תגנבו לי את התור' ספר ראשית קריאה חדש
ACTIVIZM

כשהייתי ילדה התפקיד שלי בבית היה ללכת בבוקר למכולת ולקנות לחם ולחמניות לסנדוויצ'ים. התחלתי כשהייתי בת 10 בערך. כל הזמן מבוגרים עקפו אותי בתור לתשלום. בהתחלה שתקתי, אבל בשלב מסויים התחלתי להעיר למי שניסה לעקוף אותי, וסירבתי לאפשר זאת. שנים אחרי שגדלתי ועזבתי את הבית, כשבעלת המכולת הייתה פוגשת את אמא שלי ברחוב היא הייתה מזכירה לה איך לא הייתי מוכנה לוותר על התור שלי. עד היום, אחד הדברים שמרתיחים אותי ביותר במרחב הציבורי הוא הניסיונות לעקוף בתורים.

ספר הילדים "אל תגנבו לי את התור" עוסק בדיוק בסיטואציה הזו. היום יש פחות חנויות מכולת. אבל אני מניחה שעדיין יש ילדים שהולכים בבוקר למכולת לקנות לחם ולחמניות טריים.

גיבורת הספר היא חלא, ילדה בת 7 שרוצה לעזור בבית. התפקיד שהיא מקבלת הוא לערוך קניות בבוקר במכולת. ביום הראשון עוקף אותה ללא היסוס סמיר, בן הדוד שלה. חלא מרגישה מחנק בגרון ורצה הביתה.  למחרת חוזרת חלא למכולת, והפעם עוקף אותה בתור, תוך אמירת דברי חלקות ומחמאות, השכן שלה, איש מבוגר ששמו אבו ג'מאל. חלא חוזרת הביתה עצובה.

HALA

אביה מנסה לגונן עליה ולשחרר אותה מהמטלה, או, לחלופין, ללוות אותה למכולת, אבל אמא שלה מעודדת אותה לא לוותר, ולחשוב על פתרון. חלא חושבת על רעיונות שונים ומתייעצת עם הוריה. אמא שלה, שהיא פעילה חברתית, מעודדת אותה, ומכוונת אותה בעדינות. מתברר שילדים נוספים סובלים מכך שמבוגרים עוקפים אותם בתור. הילדים מנסחים פלאייר, מדפיסים אותו בבית דפוס, ומארגנים הפגנה. חלא מצפה להיות המנהלת של כל הפעילות, אבל הוריה מסבירים לה לה מהי דמוקרטיה, והילדים מחלקים ביניהם את המשימות בהצבעה. לשמחתה, חלא נבחרת לנהל את הכל.

מתקיימת הפגנה שמסתמן שהצליחה לחולל שינוי תודעתי בקרב תושבי הכפר. ולילדים כבר יש רעיון להפגנה בנושא אחר – שגם הוא פוגם באיכות החיים בכפר.

הסיפור קולח ומעניין, ונוסף לכך תוך כדי הקריאה לומדים הקוראים מושגים בסיסיים של פעילות חברתית ואקטיביזם.

הוריה של חלא מהווים מודל להורים אכפתיים שמעורבים בחיי בתם, מצד אחד מגוננים, ומצד שני מאפשרים לה להתנסות.

הספר מתרחש בכפר ערבי – דבר יוצא דופן בספרות הילדים הישראלית. משמח לקרוא ספר ילדים ישראלי שגיבוריו ערבים, אבל הוא לא עוסק בסכסוך ובמלחמות, אלא פשוט מתאר פיסת חיים, ולא מתייחס כלל לערביותם של גיבוריו. לדמויות בספר קוראים: חלא, סמיר, נור, פראס, סיבא, פואד, סמר. נחמד להכיר את השמות הללו, לגלגל אותם על הלשון וללמוד לבטא אותם נכון.

 CLAS

הספר מנוקד ומלווה באיורים צבעוניים של בתיה קולטון. 'אל תגנבו לי את התור' ראה אור כחלק מסדרת ספרים חדשה בשם "מתחילים לקרוא". אפשר להקריא אותו לילדים צעירים, וילדים בכיתות א' ב' יוכלו לקרוא אותו בעצמם.

מחבר הספר, עודא בשאראת הוא סופר ופובליציסט, תושב כפר יפיע.

.

[email protected] רונית ש’ דינצמן

שתפו:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
admin

admin

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פוסטים קשורים

מה זה?! יש בך שלד!

התלהבתי מהספר "נא לא ללקק את הספר הזה" ושמחתי מאוד לגלות שמחבריו, עידן בן ברק וג'וליאן פרוסט, יצרו ספר חדש. שמו של הספר החדש הוא