קִנאת קוֹפצים תרבה עוֹגמה

על קנאה, כעס, והתפייסות בספר 'נוני ונוני-יותר'
NUNI

עיפרון אדום-כחול  הוא חלק מהציוד בקלמר של דורות של תלמידי בית ספר. אדום וכחול, שני צבעי יסוד, שהם גם מנוגדים, וגם הולמים זה את זה.

ADOM KACOL IPARONבספר "נוני ונוני יותר" עושה הסופרת-מאיירת נעמה בנזימן,  שימוש מרהיב בעפרון האדום-כחול המוכר. הסיפור מתרחש ביער,  הצמחים וחיות היער מאויירים בשילובים של אדום וכחול, ושני גיבורי הסיפור, הארנבים נוני ונוני-יותר , וגם הבתים שלהם, מאויירים בצבע אחד. נוני באדום, ונוני-יותר בכחול. גם חלק מהטקסט מצוייר בעפרון הזה.

הסיפור מתחיל בהכרות עם נוני. נוני אוהב לקפוץ, והוא מקדיש זמן לאימונים מדי יום. בתחרות קפיצות שנערכת ביער הוא זוכה בתואר "אלוף היער בקפיצות" ומקבל תעודה אותה הוא תולה על הקיר בביתו. יום אחד, מופיע ביער ארנב חדש, נוני-יותר, שמצוייר בכחול. הם נהנים זה בחברת זה ונוני-יותר מאמץ את תחביבו של נוני – אימוני קפיצה. כשהם עורכים תחרות ביניהם, מגלה נוני לתדהמתו שנוני-יותר קופץ טוב יותר ממנו. נוני מאשים את נוני-יותר בכך שרימה בתחרות, ומגרש אותו מביתו. אחר כך באים ניסיונות התפייסות מצד שניהם, אבל בכל פעם שהאחד מנסה להתפייס, השני מסרב, והקרע ביניהם מעמיק. שני החברים לשעבר לא מדברים זה עם זה במשך קיץ וחורף. יום אחד, כשהשלג נמס, מפשירים גם הלבבות של השניים והם מתפייסים. באיור האחרון הם נראים קופצים זה לצד זה, ולא מתחרים זה בזה.

ARNAVIM

האיורים

מעניין לעקוב אחרי פרטים קטנים באיורים. בתחילת הסיפור תעודת האליפות של נוני תלויה על הקיר בביתו. בהמשך, לאחר המריבה עם נוני-יותר, התעודה מונחת על הרצפה – נוני הסיר אותה מהקיר. אולי בגלל שהוא יודע שהוא כבר לא אלוף היער בקפיצות, ואולי בגלל שהיא מהווה תזכורת תמידית למריבה עם חברו.

גם הוורדים באיורים מספרים סיפור. נוני מגדל ורדים בחצר, והם גם מקשטים את ביתו. לאחר המריבה, נוני שקוע בעצב, והוא מניח לוורדים שבאגרטל לנבול. הוורדים משקפים את מצב רוחו של נוני, ואולי הם גם משקפים מסר עמוק יותר. כשם שנוני טיפח את הוורדים (משפך גינה מופיע בלא מעט מהאיורים), וטיפח את כשרון הקפיצה שלו באמצעות אימונים, כך גם יש להשקות ולטפח חברות.

הטיפוגרפיה

הטיפוגרפיה, עיצוב הטקסט של הספר, היא אמצעי נוסף באמצעותו מסופר הסיפור. הטקסט מודפס באדום ובכחול. השורות שמתייחסות לנוני באדום, ואלה שמתייחסות לנוני-יותר בכחול. חלק מהטקסט מצוייר בגדלים משתנים, לא בתוך שורות, ולא בקווים ישרים, ומהווה למעשה איור של טון הדיבור, בעיקר טון נסער.

לסיכום

נוני ונוני-יותר הוא ספר שמספר ברגישות, באמצעות מילים, איורים וטיפוגרפיה, סיפור על  קנאה בין חברים ועל התעלות עליה. הטקסט מנוקד, מתאים לילדים בני 6-7 שקוראים בעצמם, ולהקראה באזני צעירים יותר.

ARNAVIM COV

רונית ש' דינצמן  [email protected]

שתפו:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
admin

admin

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פוסטים קשורים

מה זה?! יש בך שלד!

התלהבתי מהספר "נא לא ללקק את הספר הזה" ושמחתי מאוד לגלות שמחבריו, עידן בן ברק וג'וליאן פרוסט, יצרו ספר חדש. שמו של הספר החדש הוא